MI AZ A DOT SZÁM?

DOT szám és betű jelentése a gumin

A különböző autós oldalakon megjelent áltudományos cikkeknek köszönhetően egyre több vásárló érdeklődik a megvásárolni kívánt gumiabroncs DOT számáról, ami a gyártási időt hivatott megmutatni, és ha a gumi nem az aktuális évben került gyártásra, inkább meg se vásárolja. Nézzük meg, pontosan mit jelent a DOT szám, és valóban ekkora jelentősége van?

A DOT szám értelmezése

A DOT szám a gumiabroncsok oldalfalán található jelölés, ami a gumi gyártási idejét árulja el nekünk, év és hét pontossággal. A 2000 után gyártott abroncsok esetében a DOT négy számjegyből áll, amelyből a két első szám, a gyártási év adott hetét jelöli, amikor készült az abroncs, a második két szám pedig az évet jelöli. Például a 1012 – 2012 10. hetét jelenti. A 2000 előtt gyártott abroncsok jelölésével nem foglalkozunk, hiszen azok az abroncsok már nem lehetnek forgalomban sehol.

A tavalyi abroncs már nem jó?

Annak ellenére, hogy sokan már a tavaly gyártott abroncs látták is keresztet vetnek, és sűrű imamormolások közben kihátrálnak a gumistól, nincs okunk ijedelemre. A gumiabroncs nem zacskós tej, és nem is kilós kenyér, ami három nap múlva megromlik. A gumiabroncs, megfelelő tárolás esetén évek múlva is tökéletesen megfelel a felé támasztott követelményeknek, tehát ha egy-két évvel korábban gyártott abroncsot találunk jó áron, ne habozzunk megvenni, nem fogunk rossz üzletet kötni vele.

Meddig jó?

A kereskedő maga dönti el, hogy hány éves korig hozza forgalomba az általa tárolt gumiabroncsot, de általánosságban elfogadott, hogy 5-6 évnél idősebb abroncsokat nem szoktak értékesíteni. Sőt az ilyen idős abroncsokat legfeljebb már csak, DOT-os, vagyis értékcsökkent abroncsként árulják. A valóság ezzel szemben az, hogy a legtöbb értékesítésre kerülő abroncsot az aktuális évben gyártották, vagy maximum egy, ritkán két éve kerültek le a gyártósorról.

Mikor öregszik el a gumi?

Jelenleg nincs olyan jogszabály vagy törvény, ami szabályozná, hogy milyen korban kell a gumiabroncsokat lecserélni, de 10 évnél idősebb abroncsokat már semmilyen körülmények között ne használjunk. Általában erre nem kerülhet sor, mert az abroncs az esetek túlnyomó részében korábban elhasználódik.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség sajtóközleménye:

2013. április 17.

A gumiabroncs DOT szám jelöléséről

Az utóbbi években több autós kiadványban és számos online felületen megjelent cikknek köszönhetően egyre több gumiabroncs-vásárló érdeklődik a megvásárolni kívánt gumiabroncs DOT számáról, mondván: ha a gumi nem az aktuális évben került gyártásra, akkor már nem is érdemes megvenni.

A DOT szám a gumiabroncsok oldalfalán található jelölés, ami a gumi gyártási idejét is mutatja. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.

Mégis mi a gond a nem az adott évben gyártott gumiabroncsokkal? – vetődik fel a kérdés.

A gumiabroncs nem gyorsan romló termék, hanem tartós fogyasztási eszköz: szakszerű tárolás esetén a nem használt abroncs 5 évig mindenképpen újnak tekinthető, azaz felszerelhető!

A gyártási folyamat során a gumiabroncsba olyan adalékanyagok kerülnek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az elöregedést és a futóteljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai élethosszig megmaradjanak.

A HTA szakértői szerint a gyártás után 5 évvel az abroncsok teljesítménye nem romlik, amennyiben azok tárolása szakszerű volt és a felszerelést követő további 5 évig használható.

Ugyanakkor hivatalos, legális vásárlás esetén semmiféle garanciális hátrány nem érheti a fogyasztót, mert a garancia a vásárlás napjától érvényes, nem a gumiabroncs gyártási idejétől. Ha több évvel korábban gyártott, korábban nem használt abroncsot találunk jó áron, nyugodtan vegyük meg, nem fogunk rossz üzletet kötni!

A HTA (Hungarian Tire Association) tagcégek gyakorlata szerint 5 évnél idősebb, de új gumiabroncsokat nem szoktak értékesíteni, általában a legtöbb értékesítésre kerülő abroncsot az aktuális vagy az azt megelőző évben gyártották, ritkábban két évvel korábban. Az 5 évesnél fiatalabb gumiabroncsok teljes értékű termékként forgalmazhatóak, az 5 évnél idősebbeket szokták már olcsóbban árusítani a kereskedők.
Jelenleg nincs olyan jogszabály, ami szabályozná, hogy mikor kell a gumiabroncsokat véglegesen lecserélni, de a HTA szakembereinek véleménye szerint 10 évnél idősebb - akár még nem használt - abroncsokat semmilyen körülmények között ne vásároljunk meg, és ne is használjunk már!

További információ:
Morenth Péter
ügyvezető elnök
[email protected]
www.hta.org.hu

Nagy Márta
Ferling PR Kft.
[email protected]
+36 (72) 512-370

DOT szám és betű jelentése a gumin

A különböző autós oldalakon megjelent áltudományos cikkeknek köszönhetően egyre több vásárló érdeklődik a megvásárolni kívánt gumiabroncs DOT számáról, ami a gyártási időt hivatott megmutatni, és ha a gumi nem az aktuális évben került gyártásra, inkább meg se vásárolja. Nézzük meg, pontosan mit jelent a DOT szám, és valóban ekkora jelentősége van?

A DOT szám értelmezése

A DOT szám a gumiabroncsok oldalfalán található jelölés, ami a gumi gyártási idejét árulja el nekünk, év és hét pontossággal. A 2000 után gyártott abroncsok esetében a DOT négy számjegyből áll, amelyből a két első szám, a gyártási év adott hetét jelöli, amikor készült az abroncs, a második két szám pedig az évet jelöli. Például a 1012 – 2012 10. hetét jelenti. A 2000 előtt gyártott abroncsok jelölésével nem foglalkozunk, hiszen azok az abroncsok már nem lehetnek forgalomban sehol.

A tavalyi abroncs már nem jó?

Annak ellenére, hogy sokan már a tavaly gyártott abroncs látták is keresztet vetnek, és sűrű imamormolások közben kihátrálnak a gumistól, nincs okunk ijedelemre. A gumiabroncs nem zacskós tej, és nem is kilós kenyér, ami három nap múlva megromlik. A gumiabroncs, megfelelő tárolás esetén évek múlva is tökéletesen megfelel a felé támasztott követelményeknek, tehát ha egy-két évvel korábban gyártott abroncsot találunk jó áron, ne habozzunk megvenni, nem fogunk rossz üzletet kötni vele.

Meddig jó?

A kereskedő maga dönti el, hogy hány éves korig hozza forgalomba az általa tárolt gumiabroncsot, de általánosságban elfogadott, hogy 5-6 évnél idősebb abroncsokat nem szoktak értékesíteni. Sőt az ilyen idős abroncsokat legfeljebb már csak, DOT-os, vagyis értékcsökkent abroncsként árulják. A valóság ezzel szemben az, hogy a legtöbb értékesítésre kerülő abroncsot az aktuális évben gyártották, vagy maximum egy, ritkán két éve kerültek le a gyártósorról.

Mikor öregszik el a gumi?

Jelenleg nincs olyan jogszabály vagy törvény, ami szabályozná, hogy milyen korban kell a gumiabroncsokat lecserélni, de 10 évnél idősebb abroncsokat már semmilyen körülmények között ne használjunk. Általában erre nem kerülhet sor, mert az abroncs az esetek túlnyomó részében korábban elhasználódik.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség sajtóközleménye:

2013. április 17.

A gumiabroncs DOT szám jelöléséről

Az utóbbi években több autós kiadványban és számos online felületen megjelent cikknek köszönhetően egyre több gumiabroncs-vásárló érdeklődik a megvásárolni kívánt gumiabroncs DOT számáról, mondván: ha a gumi nem az aktuális évben került gyártásra, akkor már nem is érdemes megvenni.

A DOT szám a gumiabroncsok oldalfalán található jelölés, ami a gumi gyártási idejét is mutatja. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.

Mégis mi a gond a nem az adott évben gyártott gumiabroncsokkal? – vetődik fel a kérdés.

A gumiabroncs nem gyorsan romló termék, hanem tartós fogyasztási eszköz: szakszerű tárolás esetén a nem használt abroncs 5 évig mindenképpen újnak tekinthető, azaz felszerelhető!

A gyártási folyamat során a gumiabroncsba olyan adalékanyagok kerülnek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az elöregedést és a futóteljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai élethosszig megmaradjanak.

A HTA szakértői szerint a gyártás után 5 évvel az abroncsok teljesítménye nem romlik, amennyiben azok tárolása szakszerű volt és a felszerelést követő további 5 évig használható.

Ugyanakkor hivatalos, legális vásárlás esetén semmiféle garanciális hátrány nem érheti a fogyasztót, mert a garancia a vásárlás napjától érvényes, nem a gumiabroncs gyártási idejétől. Ha több évvel korábban gyártott, korábban nem használt abroncsot találunk jó áron, nyugodtan vegyük meg, nem fogunk rossz üzletet kötni!

A HTA (Hungarian Tire Association) tagcégek gyakorlata szerint 5 évnél idősebb, de új gumiabroncsokat nem szoktak értékesíteni, általában a legtöbb értékesítésre kerülő abroncsot az aktuális vagy az azt megelőző évben gyártották, ritkábban két évvel korábban. Az 5 évesnél fiatalabb gumiabroncsok teljes értékű termékként forgalmazhatóak, az 5 évnél idősebbeket szokták már olcsóbban árusítani a kereskedők.
Jelenleg nincs olyan jogszabály, ami szabályozná, hogy mikor kell a gumiabroncsokat véglegesen lecserélni, de a HTA szakembereinek véleménye szerint 10 évnél idősebb - akár még nem használt - abroncsokat semmilyen körülmények között ne vásároljunk meg, és ne is használjunk már!

További információ:
Morenth Péter
ügyvezető elnök
[email protected]
www.hta.org.hu

Nagy Márta
Ferling PR Kft.
[email protected]
+36 (72) 512-370